Aszpartám: Figyeljünk a gyerekekre

A szokásos étrendnél nincs gond az aszpartámmal, ám a gyerekek édes joghurtokkal és üdítőkkel átléphetik a küszöböt. A leghitelesebbnek tartott nemzetközi szervezetek WHO, FAO, EFSA az aszpartám mértékletes fogyasztása nem veszélyes.

Az édesítőszerek slágere az aszpartám kapta főszerepet a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal Élelmiszerbiztonsági Kockázatértékelési Igazgatósága (NÉBiH ÉKI) legutóbbi vizsgálatában.

Az  Élelmiszervizsgálati Közlemények című tudományos szaklap legutóbbi számában megjelent kutatás szerint azt vizsgálták, hogy a hazai élelmiszer-fogyasztási adatok alapján mennyire biztonságos az aszpartám fogyasztása, azaz mennyire közelíti meg a hazai aszpartámbevitel a nemzetközileg elfogadott megengedhető napi bevitel ADI-értéket (Acceptable Daily Intake), ami napi 40 milligramm kilónként.

Arra, hogy ez a gykoarlatban mit jelent, az Országos Élelmezés-tudományi Intézet aszpartámról szóló példája mutatja meg. Egy 60 kilós ember naponta 60-szor 40, azaz összesen 2400 milligramm aszpartámot fogyaszthat el. Vagyis naponta 133 darab, tisztán aszpartamalapú édesítőtablettát lehet elfogyasztani, ez pedig lényegében lehetetlenül nagy mennyiség.

Az aszpartámfogyasztást vizsgáló nébihes kutatók arra jutottak, hogy a magyarok aszpartámfogyasztása egészségügyi szempontból nem aggályos, hiszen a limit (ADI) 3,6-20 százaléka a különböző tudományos modellekkel történt vizsgálatok szerint. Az aszpartám élelmiszerekkel, italokkal történő bevitele az átlagos magyar fogyasztóknál a szokásos étrend esetén tehát nem ad okot aggodalomra.

A cikk azonban figyelmeztet, hogy a gyerekek esetében a nagy mennyiségű aszpartámmal édesített üdítőital- és gyümölcsjoghurt- fogyasztás esetén elérheti az ADI-értéket.

A nébihes szakértők cikkéből kiderül továbbá, hogy az aszpartámot leginkább alkoholmentes italokkal (37,9 százalék) fogyasztjuk. A második helyen állnak a tejtermékek (27 százalék), köztük a joghurtok. A harmadik hely pedig a feldolgozott gyümölcsöké (13,9 százalék).

Mennyi a limit?

Arra, hogy ez a gyakarlatban mit jelent a napi aszpartámkorlát az Országos Élelmezés-tudományi Intézet aszpartámról szóló példája mutatja meg (pdf).

Egy 60 kilós felnőtt naponta 60-szor 40, azaz összesen 2400 milligramm aszpartámot fogyaszthat el. Vagyis naponta 133 darab, tisztán aszpartamalapú édesítőtablettát lehet elfogyasztani, ez pedig lényegében lehetetlenül nagy mennyiség.

Mi az az aszpartám és kell-e félni tőle? 

Az aszpartám egyébként az egyik legnépszerűbb édesítőszer. Egy alacsony kalóriatartalmú, intenzív, mesterséges édesítőszer, amely mintegy 200-szor édesebb a cukornál. Több európai országban az aszpartám édesítőszerként történő felhasználása az 1980-as évek óta engedélyezett italokban, desszertekben, édességekben, tejtermékekben, rágógumikban, energiacsökkentett és súlycsökkentő termékekben, valamint asztali édesítőszerként.

Vannak olyan vélemények, amelyek szerint káros az egészségre, ám ez tudományosan nincs alátámasztva. (Az aszpartám káros hatásairól számtalan vélemény található az interneten, de mivel a leghitelesebb szervezetek szerint nem veszélyes az aszpartám, ezért ezek nincsenek belinkelve ebbe a posztba.) A Laboratórium.hu szerint az adalékanyagot és bomlástermékeit körülbelül 30 éve fokozottan vizsgálják különböző állatkísérletekben, klinikai kutatásokban, beviteli és epidemiológiai tanulmányokban, és piacra helyezés utáni monitoring keretében. Alapos vizsgálatok alapján engedélyezték adalékanyagként emberi fogyasztásra. Az EU-ban egységesen 1994 óta engedélyezett, de az élelmiszereken jelölni kell, ha aszpartámot tartalmaznak.

Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO), az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adalékanyagokkal foglalkozó közös szakértői bizottsága naponta  40 milligramm/testtömeg-kilogramm a megengedhető napi bevitel (Acceptable Daily Intake, ADI) értéket állapított meg az aszpartámra. Számos, a 2000-es években publikált tanulmány szerint az aszpartám rákkeltő, mivel a kísérleti állatoknál bizonyos rosszindulatú daganatok száma megnőtt. Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hivatal, az EFSA azonban az összes rendelkezésre álló bizonyíték alapján nem talált indokot a korábban megállapított ADI (naponta 40 milligramm/testtömeg-kilogramm) módosítására, és a honlapján 2013. december 10-én közzétett tanulmányában is megerősíti az érvényben lévő napi beviteli érték biztonságosságát.

Az említett nemzetközi szervezetekkel összhangban van az Országos Élelmezés-tudományi Intézet aszpartámról szóló állásfoglalása, amely szerint az aszpartám mértékletes fogyasztása nem veszélyes.

Akkor most igen vagy nem?

A Laboratórium.hu szerint bár az aszpartám bizonyítottan nem káros az egészségre, ha a limitet betartja az ember, ám a mesterséges édesítőszerek fogyasztása nem javasolt abban az esetben, ha valaki nem cukorbeteg, vagy nem kényszerül erőteljes diétára, szénhidrátcsökkentésre.

Tehát abban az esetben, ha nem indokolt, akkor a hagyományos, természetes édesítőszereket nem érdeme skiváltani aszpartámmal. Persze azért a cukorral is csínján kell bánni.

Forrás: buksza.reblog.hu